Som innholdsdesigner utvikler jeg både visuelt og tekstbasert innhold som er forståelig og verdifullt for målgruppen. Jeg setter meg inn i relevante temaer for de enkelte brukergruppene. Foruten ansvar for innholdsstrategi, publiserer jeg innhold på riktig sted til rett tid.
Skrive for nett
En av mine innholdsdesigner oppgaver, er å skrive tekster til nettsider, blogg , nyhetsbrev eller andre digitale plattformer. Hva som er relevant og engasjerende, avhenger blant annet av hvilken målgruppe jeg ønsker å nå ut til. Det hører også med å sette seg inn i nye temaer. Kortere tekster oversetter jeg selv fra norsk til engelsk eller fra engelsk til norsk.

Å skrive for nett er en oppgave som kan ligge i flere roller som: Webredaktør, web editor, nettredaktør, web kommunikasjon, innholdsprodusent eller content producer.
Visuelt innhold

Jeg bruker som regel bilder, typografi og/eller infografikk i kombinasjon med tekst når jeg lager digitalt innhold. De senere årene har video blitt et viktig innholdselement, også for meg. Jeg prioriterer å videreutvikle min innholdsdesigner kompetanse innen områder som visualisering av budskap, brukergrensesnitt og nye eller smartere teknikker i de forskjellige programmene jeg bruker.
Å skape visuelt innhold er en oppgave som kan ligge i flere roller som: Visuell innholdsprodusent, visual content producer, grafisk designer (tradisjonelle & digitale medier), videojournalist eller videoprodusent.
Relevant og søkevennlig
Søkemotorene er satt opp for å finne og matche relevant innhold med ord, fraser og spørsmål folk skriver i søkemotorene. Dersom tekstene gir svar på spørsmål målgruppen har, og ordene de søker etter er flettet naturlig inn som en del av teksten, da er det stor sannsynlighet for at de finner akkurat dette innholdet.

Dersom teksten struktureres på en måte som gjør det enkelt for søkemotorene å indeksere, øker det muligheten for at nettstedet havner på første side i søkeresultatet.
Å lage relevant og søkevennlig innhold er en oppgave som kan ligge i flere roller som: Innholdsansvarlig, visuell innholdsprodusent, innholdsprodusent eller content & SEO manager.
Organisere og revidere

Det er viktig å organisere innholdet så både brukerne av nettstedet og jeg som innholdsdesigner, raskt finner det vi leter etter. Når innholdsmengden øker, må det vurderes om det er behov for å restrukturere. Det er også viktig å ha et revisjonssystem for å sørge for at innholdet er korrekt og oppdatert.
Å organisere og revidere innhold er en oppgave som kan legges i flere roller som: Innholdsansvarlig, content manager eller webansvarlig.
Analysere og justere
Det som fungerte for noen måneder siden, trenger ikke å fungere like bra i dag. Selv om noe innhold fungerte bra til en målgruppe, behøver det ikke fungere til en annen. Ved å se på de faktiske tallene, kan jeg finne ut hvor bra innholdet gjør det i forhold til målsetningen. Dersom jeg ikke er fornøyd, kan jeg justere og måle på nytt inntil jeg finner det optimale.

Å analysere og justere innhold er en oppgave som kan ligge i flere roller som: Innholdsansvarlig, visuell innholdsprodusent eller innholdsprodusent.
Trender i 2023

Når det gjelder trender innen innholdsmarkedsføring for 2023, er det noen områder jeg mener blir viktige – også for meg:
- Skape personlig og målrettet innhold som er relevant og verdifullt for min målgruppe. Ved å se på, måle og analysere data, kan jeg finne ut hva målgruppen faktisk er interessert i.
- Utforske nye og kreative inntektsmodeller som på sikt kan generere inntekt. Affiliate marketing, abonnement, salg og donasjoner er noen av de mest populære modellene, men jeg ønsker også vurdere om samarbeid med sponsorer eller tilby betalt innhold kan være aktuelt.
- Video og visuelt innhold vil fortsette å være viktig i 2023, spesielt i kortformat på plattformer som TikTok, YouTube Shorts og Instagram Reels. Disse plattformene gir en unik mulighet til å nå ut til et større publikum og skape engasjement.
- Kunstig intelligens (AI) kan være et nyttig verktøy for å analysere data og forbedre innholdet. Det kan hjelpe meg å identifisere trender, optimalisere innholdet for søk samt bidra til en effektiv innholdsproduksjon.
Å holde seg oppdatert på trender innen innholdsmarkedsføring er en oppgave som kan legges i flere roller som: Innholdsansvarlig, content manager eller digital marketing manager.