Arbeidserfaring

Til sammen har jeg mer enn 30 års arbeidserfaring fra produksjons-, nettverks- og gründerbedrifter innen salg, innkjøp, kundeservice og kommunikasjon. Jeg har jobbet som in-house webredaktør og webmaster i en kommunikasjonsavdeling i 19 år, og spesialiserer meg nå som innholdsdesigner.

Visuell- og innholdsprodusent

Som webredaktør og webmaster fikk jeg skrive norske og engelske tekster til blant annet nettsider, blogg og nyhetsbrev (digital og papir). Dessuten laget og redigert jeg bilder, grafikk og video som ble tilpasset de ulike kanalene.

Etter å ha utviklet visuelt og tekstbasert innhold i mer enn 20 år, har jeg opparbeidet en dyp forståelse av kunsten å finne og formidle de gode historiene. Når jeg skaper innhold, foretrekker jeg å kombinere tekst med bilder, grafikk eller video for å tiltrekke og engasjere ulike målgrupper.

Mer enn 20 års arbeidserfaring med å utvikle visuelt og tekstbasert innhold

Innholdsansvarlig

Som webredaktør og webmaster i 19 år var jeg også ansvarlig for vedlikehold og organisering av innhold på intranettet, eksternt nettsted, blogger, infoskjermløsning og multimedia arkiv. Rollene innebar også klargjøring og publisering av eget og andres innhold på konsernets egenutviklede CMS-løsning, infoskjermer og multimedia arkiv. Deler av innholdet ble tilpasset og distribuert på andre plattformer som Mynewsdesk, Facebook, LinkedIN og Instagram.

Kommunikasjon og markedskommunikasjon

I løpet av 19 år på en relativt liten kommunikasjonsavdeling, fikk jeg også anledning til å bidra med andre kommunikasjons- og markedskommunikasjonsoppgaver. Dette inkluderte blant annet å utarbeide maler (PowerPoint, InDesign, Outlook, infoskjerm, Word) og utvikle presentasjoner. Jeg begynte å bruke Photoshop for å optimalisere bilder for nettet, men gradvis ble det utvidet til å omfatte grafisk design for tradisjonelle medier som annonser og grafisk materiale for roll-ups og messer i nært samarbeid med salgs- og markedsføringsavdelingene samt HR avdeling.

Ansvar for flere plattformer

Som webmaster var jeg blant annet ansvarlig for drift og administrasjon av kommunikasjonsavdelingens ulike plattformer som intranett, eksternt nettsted, SharePoint, blogger og sosiale mediekanaler. Foruten å sette opp nye kanaler, medførte rollen blant annet planlegging og justering av struktur/navigasjon i tråd med organisasjonens endrede behov. Software oppdateringer, administrasjon av brukertilganger, brukersupport og brukerinnspill mht. videreutvikling. Planlegging, implementering og utrulling av oppdateringer og nye tjenester.

Internkurs

I løpet av mine 11 år som webmaster hadde jeg også gleden av å skape og holde internkurs (på norsk og engelsk) for innholdseiere fordelt på seks ulike lokasjoner, slik at de kunne håndtere eget innhold på en effektiv måte.

HTML og CSS

Min webreise startet rundt millenniumskiftet da jeg lærte meg å bruke HTML og CSS til å lage statiske nettsider. Jeg fullførte også studiet e-handel og webutvikling, men jobbet ikke videre med dynamiske nettsider.

Prosjekt

I løpet av mine 19 år på kommunikasjonsavdelingen, deltok jeg i mange prosjekt og hadde blant annet ansvar for:

  • Fremskaffe og implementere felles infoskjermløsning (digital signage) på seks lokasjoner, og deretter drifte løsningen i samarbeid med leverandøren
  • Utvikle intern prosjektmodell fra en ren tekstbasert versjon til en interaktiv løsning med infografikk i kombinasjon med tekst
  • Implementere og rulle ut nye tjenester/funksjonalitet på det norske intranettet og eksternt nettsted

Salg- og kundekonsulent

En naturlig del av mine in-house roller som webredaktør og webmaster i en bedrift med 1.600 ansatte, var å supportere mange ulike innholdseiere. Når jeg jobbet med ekstern og markedskommunikasjon, bisto jeg med løsninger for «internkundene» på salg- og markedsavdelingene. Når oppgaven dreide seg om intern kommunikasjon, var det hovedsakelig personer fra HR,  stabsfunksjoner og forskjellige ledergrupper som skulle supporteres. Fra tidligere stillinger har jeg erfaring fra kundeservice, innkjøp og salg med oppgaver som ordre- og fakturaregistrering, telefonsupport av norske og utenlandske kunder, oppfølging av forhandlernett i Norge samt oppfølging av utenlandske leverandører.

Til toppen


Arbeidshistorikk

Innholdsdesigner, Nettdesigneren Lausund (2019-)
Mine roller: Innholdsansvarlig, innholdsprodusent, nettansvarlig og visuell innholdsprodusent. Noen av oppgavene er å skrive norske og engelske tekster; skape bilder, grafikk og videoer; optimalisere for søkemotorer (SEO); publisere og distribuere innhold i flere kanaler for å nå ulike målgrupper; organisere innhold, skape og administrere egne nettsteder med WordPress.
Les mer: Innholdholdsdesigner
Webmaster, Nexans Norway AS (2008 – 2019)
Ansvar for å skape og drifte nettsteder, forum og blogger; nettstedsstruktur; «back office» administrasjon; skape og holde kurs for inholdseiere fordelt på seks lokasjoner. Ansvarlig for bildebase- (DAM) og infoskjermløsning. Bisto med å skrive og publisere artikler til interne og eksterne kanaler; bilde- og videoredigering; lage og videreutvikle presentasjoner; utarbeide grafisk materiale til annonser (offline & online), roll-ups og messestands; utvikle maler til e-post, nyhetsbrev, PowerPoint og infoskjermer.
Webredaktør, Nexans Norway AS (2000-2008)
Noen av oppgavene var å skrive og publisere artikler på intranett og eksternt nettsted samt bistå med artikler til internavis; vedlikeholde og organisere innhold; oversette kortere tekster til/fra norsk-engelsk; utarbeide og distribuere nyhetsbrev; bilderedigering; utvikle grafisk underlag til nyhetsbrev, blogg og forum.
Gruppeleder/logistikk-konsulent innkjøpt kabel, Nexans Norway AS (1998-2000)
Planlegging og innkjøp av ferdigprodusert kabel. Oppfølging av leverandører innen Nexans konsernet samt eksterne leverandører.
Salgskonsulent på kundeservice, Nexans Norway AS (1995-1998)
Telefonsupport kontra norske grossister og installatører samt eksportkunder. Registrering og oppfølging av ordre, fakturaer og reklamasjoner.
Salgskonsulent, Kalenderforlaget AS (1993-1995)
Salg av kalenderprodukter med reklame til næringslivet ved hjelp av «Direct Marketing», «TeleMarketing» og personlig salg. Fra høsten 1994 var jeg også produksjonsansvarlig for tiltrykk av reklame på kalenderprodukter.

Til toppen