Innholdsansvarlig

Som innholdsansvarlig organiserer jeg innholdet, og reviderer systematisk for å holde det oppdatert. Arbeidet inkluderer å optimalisere for søkemotorer, samt planlegge, publisere og distribuere innhold på ulike plattformer for å nå varierte målgrupper. Ved å kombinere over 20 års erfaring som innholdsprodusent med en strategisk tilnærming til markedsføring, har jeg som mål å snart inkludere innholdsmarkedsfører til mine roller.

Organisere og revidere

Som innholdsansvarlig synes jeg det er viktig å sørge for at innholdet er organisert slik at både brukere og nettstedseiere raskt finner det de leter etter. Det er også viktig å ha et revisjonssystem for å holde innholdet oppdatert og riktig, og til mine prosjekt bruker jeg WordPress CMS. Jeg har også brukt andre systemer, og blir raskt kjent med lignende løsninger.

Organisere og revidere innhold

Innholdsmarkedsføring

Mens engasjement og konvertering tidligere var sporadiske elementer i mitt arbeid, søker jeg nå en systematisk integrering av disse. Gjennom målgruppeanalyse oppnår jeg mer praktisk innsikt i hvordan skreddersy innhold til ulike faser i kjøpstrakten til den digitale kundereisen for en klart definert målgruppe. Min ambisjon er å skape innhold som inspirerer, informerer og bidrar til å etablere verdifulle relasjoner med nettstedets brukere.

Analysere og justere

Det som fungerte for noen måneder siden, trenger ikke å fungere like bra i dag. Selv om noe innhold fungerte bra til en målgruppe, behøver det ikke fungere til en annen. Blant annet ved å analysere nettstatistikk, kan jeg vurdere om innholdet fungerte i forhold til målsetning eller om det trengs en justering. Dersom jeg ikke er fornøyd, kan jeg justere og måle på nytt inntil jeg finner det optimale.

Analytics

Søkemotoroptimalisering (SEO)

For å forbedre synligheten for innholdet, jobber jeg med SEO-kriterier som tekstlengde, nøkkelfrase, SEO-tittel, meta beskrivelse, interne og eksterne lenker og alt-tagger på bilder. Brukervennlighet påvirker også nettstedets rangering i søkeresultatet (SERP). Derfor jobber jeg med lesbarhet ikke bare for brukerne av nettstedet, men også for søkemotorene (lengde på setninger og avsnitt, aktiv vs passiv form, påfølgende setninger etc.).

Nøkkelord

Søkemotorene matcher relevant innhold med nøkkelord og uttrykk målgruppene bruker når de søker. Jeg må sette meg inn i hva de lurer på, og hvilke nøkkelord og søkefraser de bruker slik at jeg kan skape innhold som svarer på spørsmålene deres. Å finne nye søkeord og -fraser er en kontinuerlig oppgave.

Nøkkelord og SEO

Til toppen


Publisering og distribusjon
I løpet av mine 19 år som webredaktør og webmaster, var jeg blant annet ansvarlig for klargjøring og publisering av eget og andres innhold på konsernets egenutviklede CMS-løsning, infoskjermer og multimedia arkiv. Deler av innholdet ble tilpasset og distribuert på andre plattformer som Mynewsdesk, Facebook, LinkedIN og Instagram.
Les mer…
Egenansatt innholdsdesigner
Til sammen har jeg jobbet mer enn 30 år i produksjons-, nettverk og gründerbedrifter innen kommunikasjon, kundeservice, innkjøp og salg. Jeg kom til et veiskille i 2019, og valgte å bli egenansatt med fokus på digitalt innhold og digital kompetanse.
Les mer…
Fritid og interesser
Mine fritidsaktiviteter fordeles på interesseområdene hund og nye digitale teknologier, tillitsverv og ikke minst – mine musikalske hobbyer. Dette sammen med en grunnleggende nysgjerrighet på nye målgrupper og temaer, er et godt utgangspunkt for å skape utdannende, underholdende eller inspirerende innhold innen flere områder.
Les mer…
Personlighet
Jeg betrakter meg selv som en sosial og omgjengelig person, og verdsetter samarbeid og fellesskap. Jeg er i stand til å finne kreative løsninger selv i pressede perioder, og lærer raskt nye systemer og arbeidsmetoder. Ifølge NERIS® personlighetstest tilhører jeg gruppen diplomat med personlighetstypen selvsikker forkjemper.
Les mer..

Til toppen


Verktøykasse
Verktøykasse

I 2019 inkluderte jeg Mac og Apple etter 30+ år som PC- og Windowsbruker. Mac-en bruker jeg daglig, PC-en ved behov. Jeg bruker blant annet WordPress, Photoshop, Word og PowerPoint daglig.

Arbeidserfaring
Arbeidserfaring

De siste 19 årene som ansatt jobbet jeg som webredaktør og webmaster med tilleggsoppgaver innen markedskommunikasjon. Jeg har også erfaring fra telefonsalg, salg og kundeservice fra tidligere stillinger.

Utdanning
Utdanning

Jeg kompletterte «Master of Business and Marketing» med webdesign, webutvikling og informasjonsdesign. Høsten 2020 supplerte jeg med «Certified Digital Marketing Professional».

Til toppen