![Innholdsprodusent 1 Skriftlig kommunikasjon](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2024/04/Kristina_Lausund_SQ1200_innholdsprodusent-2-1024x1024.jpg?media=1721854301)
En viktig oppgave for meg som innholdsskaper, er å skrive tekster for nett, nettavis, blogg og sosiale medier.
I rollen som innholdsprodusent skriver jeg blant annet artikler, blogginnlegg, produktomtaler, portrettintervjuer, nyhetsbrev, presentasjoner, mikrotekster og innlegg til sosiale medier. Å sikre relevans for ulike lesere, kunde- eller brukergrupper innebærer at jeg setter meg inn i varierte emner.
I tillegg optimaliserer jeg tekstene både for brukergrupper og søkemotorer (SEO). Og publiserer og distribuerer innholdet i aktuelle kanaler – der brukergruppen «oppholder seg».
Skriftlig kommunikasjon
Skriftspråket brukes for å formidle informasjon, tanker eller ideer til en eller flere mottakere. Skriftlig kommunikasjon har bred rekkevidde og er varig, rediger- og dokumenterbar. Den kan foregå i tradisjonelle medier som aviser, brev og bøker. Eller i digitale medier som e-post, nettside, blogg eller sosiale medier.
![Innholdsprodusent 2 Innholdsprodusent](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2023/12/KL_ikoner_content-01-150x150.png?media=1721854301)
Tekstskriving
Som innholdsprodusent er mitt primære fokus å skrive tekster til digitale medier. Det innebærer blant annet å skrive mikrotekster og tekster til ulike nettsider, artikler, blogginnlegg, portrettintervjuer, produktomtaler, presentasjoner, nyhetsbrev og innlegg til sosiale medier.
For å sikre relevans for ulike lesere, kunde- eller brukergrupper fordyper jeg meg i varierte emner. Jeg behersker formell og uformell skrivestil, og oversetter kortere tekster til/fra engelsk.
Og som frilanser i digitalavisen BY Follo, får jeg være med å skape en publikasjon med visjon om å styrke den lokale tilhørigheten for Follo regionens innbyggere og næringsliv.
![Innholdsprodusent 3 Tekstskriving er en viktig oppgave for en innholdsprodusent](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2024/02/KL_ikoner_2024_write-150x150.png?media=1721854301)
Søkemotoroptimalisering
Dersom brukergruppen skal finne mine tekster når de søker etter informasjon, må innholdet være synlige i søkemotorene. Når innholdet får en høyere plassering i søkeresultatet (SERP), øker både synlighet og trafikk til nettstedet.
Det innebærer at jeg jobber med elementer som tekstlengde, nøkkelfrase, SEO-tittel og metabeskrivelse. Brukervennlighet er en annen faktor som påvirker hvor høyt opp i søkeresultatet innholdet kommer, og her er lesbarhet et av parametrene. Derfor jobber jeg med lesbarhet både for brukerne av nettstedet og søkemotorene. Lengde på setninger og avsnitt, klart språk, aktiv vs passiv form, påfølgende setninger er noen av elementene.
![Innholdsprodusent 4 Søkemotoroptimalisering (SEO)](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2024/01/KL_ikoner_2024_SEO-konsulent-tv-150x150.png?media=1721854301)
Nøkkelord
Søkemotorene matcher relevant innhold med nøkkelord og uttrykk nettsidebrukere benytter når de søker. Jeg må sette meg inn i hva de jeg ønsker å nå lurer på. Og hvilke nøkkelord og søkefraser de bruker, slik at jeg kan skape innhold som svarer på spørsmålene deres.
![Innholdsprodusent 5 Nøkkelord / keywords](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2023/12/KL_ikoner_keywords-150x150.png?media=1721854301)
Skriftlig kommunikasjon
Innholdsskaper
Som innholdsskaper er målet mitt å kontinuerlig lage verdifullt og nyttig innhold for brukergruppen, virksomheten og søkemotoren (SEO).
Jeg skriver blant annet blogginnlegg, artikler, nyhetsbrev og innhold for nett, nettavis og sosiale medier. I tillegg gir jeg innholdet et visuelt løft gjennom bildebehandling, vektorgrafikk og videoredigering. Og skaper multimediainnhold som PowerPoint-presentasjoner, infografikk, animasjoner mm.
Audiovisuell innholdsprodusent
Som audiovisuell innholdsprodusent kombinerer jeg tekst med ulike audiovisuelle elementer for å nå varierte kunde- eller brukergrupper. Jeg jobber med bildebehandling, vektorgrafikk og videoredigering. Og skaper multimediainnhold som PowerPoint-presentasjoner, infografikk, animasjoner mm. Selv om jeg fokuserer på digitale medier, lager jeg også grafisk materiale til tradisjonelle (offline) medier.
Les mer…
Innholdsmarkedsfører
Som innholdsmarkedsfører fokuserer jeg på kontinuerlig utvikling av nyttig og verdifullt innhold for en definert kunde- eller brukergruppe. Innholdet tilpasses og distribueres i relevante kanaler for å skape oppmerksomhet, trafikk til nettstedet samt inspirere til lønnsomme brukerhandlinger.
Les mer….
Innholdsprodusent
Jeg skriver mikrotekster og tekster til nettsider, artikler, blogginnlegg, produktomtaler, presentasjoner, nyhetsbrev og innlegg til nett, nettavis og sosiale medier. Å sikre relevans for ulike kunde- eller brukergrupper innebærer at jeg også setter meg inn i varierte emner. I tillegg optimaliserer jeg tekstene både for brukergrupper og søkemotorer. Også publiserer og distribuerer jeg innholdet i aktuelle kanaler.
Les mer…
![Innholdsprodusent 6 Kristina Lausund SQ1200 innholdsdesigner](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2024/04/Kristina_Lausund_SQ1200_innholdsdesigner.jpg?media=1721854301)
![Innholdsprodusent 7 innhold ikoner SQ innholdsdesigner opac 60](https://usercontent.one/wp/lausund.no/wp-content/uploads/2024/03/innhold_ikoner-SQ_innholdsdesigner-opac-60.png?media=1721854301)