Som innholdsrådgiver er jeg opptatt av å skape engasjerende og nyttig innhold for definerte brukergrupper. Jeg bistår med innspill og lager innholdsstrategi, for å sikre at innholdet har en funksjon og støtter opp om virksomhetens målsetning.
Etter å ha skrevet tekster og laget audiovisuelt innhold i mer enn 20 år, har jeg utviklet et godt øye for å finne og formidle de gode historiene. Dette kombinert med 19 års arbeidserfaring fra kommunikasjon, tar jeg med meg inn i rollen som innholdsrådgiver.
Innholdsrådgiving og strategi
Mens innholdsmarkedsføring handler om praktisk utførelse, handler innholdsstrategi om å lage en overordnet plan for hvordan kommunisere med en definert kunde- eller brukergruppe. Og dessuten bidra til en plan som også støtter opp om virksomhetens mål, er noen av mine oppgaver som innholdsrådgiver.
Strategien definerer hva slags innhold som skal skapes, hvordan det skal presenteres, og hvorfor det er relevant. Samt hvor og når innholdet skal publiseres for å oppnå synlighet og engasjement.
Målet er å tiltrekke, engasjere og påvirke en definert brukergruppe slik at de inspireres til å utføre ønskede handlinger som å gjøre et kjøp, dele innhold eller abonnere på et nyhetsbrev.
Kommunikasjon
Når vi ønsker å dele informasjon, tanker eller idéer med andre, må vi formidle det på en måte som er forståelig for de vi ønsker å nå. Noen formidler budskapet sitt via et dikt, et maleri eller en skulptur, mens andre foretrekker å uttrykke seg via dans eller musikk.
Før trykkekunsten gjorde aviser og bøker til egnede medier for å nå mange, var det tradisjon for muntlig overlevering av kunnskap og fortellinger. Dagens teknologi gjør det mulig å kombinere skriftlig og muntlig kommunikasjon.
Som innholdsrådgiver bruker jeg ulike kombinasjoner av tekst og audioviselt innhold som bilder, animasjoner eller video. Ved å skreddersy forskjellige innholdstyper, kan jeg nå frem til mange ulike nettsidebrukere – over hele verden.
Digital historiefortelling
Det er mye informasjon som ønsker å fange vår oppmerksomhet, både i tradisjonelle og digitale medier. Hvordan skal vi klare å få innholdet vårt til å skille seg ut fra mengden, og nå frem til vår målgruppe? Som innholdsrådgiver er historiefortelling en nyttig metode for å fange oppmerksomhet og skape engasjement fra en målgruppe.
Historier har evnen til å overraske og inspirere oss. Og om den “treffer”, husker vi den lettere. En historie kan få oss til å reflektere over eller føle noe, og er en annen måte å formidle et budskap enn ved å referere fakta og tall.
Digital historiefortelling kan være en effektiv måte å levendegjøre en merkevare, og skape engasjement og interaktivitet med en målgruppe.
I min rolle som frilansjournalist for digitalavisen BY Follo, er historiefortelling essensielt. Jeg leter kontinuerlig etter interessante historier med lokal tilknytning eller forankring i Follo-regionen. Og tilrettelegger og formidler de til Follos innbyggere og næringsliv. Og ved å dele gode Follo-historier, bidrar jeg i arbeidet med å bygge en ny lokalavis med visjon om å styrke lokal tilhørighet.
Innholdsplanlegging
Fremfor å lage innhold vilkårlig, er det viktig å ha en plan for hva som skal skapes og hvorfor. En innholdsrådgiver bistår med innspill til innholdsstrategi som skal sikre at innholdet som skapes har en funksjon, og at det støtter opp om virksomhetens målsetning.
For å kunne velge riktig kommunikasjonsform og «tone-of-voice», er det viktig å vite hvem du ønsker å nå. Å gjennomføre en markedsundersøkelse og lage personas for drømmekunden, er noen av oppgavene.
Det er også viktig å vite hvorfor du skal lage innholdet. Skal det øke bevisstheten rundt en merkevare ovenfor nye brukergrupper? Eller skal innholdet skape interesse for et produkt eller en tjeneste? Kanskje det skal overbevise brukergruppen om at nettopp denne løsningen er den rette for dem? Eller skal innholdet “holde på” kundene og bygge merkevarelojalitet? En nettsidebruker kan være i ulike faser av den digitale kundereisen, og ulike innholdstyper fungerer i de forskjellige fasene.
For å nå frem til aktuell kunde- eller brukergruppe, er det hensiktsmessig å lage en publiseringsplan: Hvilket innhold skal publiseres, hvor og når? Det er lite effektivt å publisere innhold i et medie som ikke benyttes av brukergruppen du ønsker å nå. Det betyr at du må undersøke hvor drømmekunden din “oppholder seg” på nett. Og når de pleier å bruke mediet. Og justere publiseringsplanen i henhold til svarene du finner.
Det er også viktig å planlegge hvilken type innhold som skal skapes til nettstedet, bloggen eller sosialt medie. Skal det være et blogginnlegg, en landingsside eller en videopresentasjon? Det må også bestemmes hvordan innholdet skal lages. Gjør du det selv eller har du budsjett til å sette det ut?
Innholdsrådgiving
Ingen innlegg ble funnet.
Innholdsdesigner
Som innholdsdesigner er målet mitt er å skape innhold og nettsider som gir gode brukeropplevelser for definerte målgrupper. Med engasjerende, informativt og brukervennlig innhold.
Jeg tilhører kategorien «Do It Yourself» (DIY), og kjøper domener, webhotell og setter opp egne nettsteder med WordPress. Som egenansatt digital soloprenør utforsker jeg bloggformatet som en effektiv kanal for kunnskapsdeling og innholdsmarkedsføring. I tillegg jobber jeg med å holde innhold oppdatert, korrekt og søkevennlig.
Innholdsadministrator
En av mine roller som innholdsdesigner er å administrere innholdet. Dette innebærer blant annet å sørge for at det er oppdatert, korrekt og søkevennlig. Jeg administrerer brukerroller, kategorier og oppdateringer i CMS-systemet. Og lagrer, deler og organiserer digitale filer som bilder, video, lyd og dokumenter i et DAM-system. Jeg har også erfaring med lagringssystem for produktrelatert informasjon (PIM), og kan bistå med administrering av produktomtaler, -koder, -bilder, nøkkelord og metadata.
Les mer…
Innholdsrådgiver
Som innholdsdesigner og innholdsskaper oppdaterer og videreutvikler jeg kompetansen min kontinuerlig. Og erfaringen deler jeg blant annet i rollen som innholdsrådgiver.
Jeg er opptatt av å skape engasjerende og nyttig innhold for definerte brukergrupper. Og dessuten bistå med å sikre at innholdet har en funksjon og støtter opp om virksomhetens målsetning gjennom innholdsstrategien.
Etter å ha skrevet tekster og laget audiovisuelt innhold i mer enn 20 år, har jeg utviklet et godt øye for å finne og formidle de gode historiene. Dette kombinert med 19 års arbeidserfaring fra kommunikasjon, tar jeg med meg inn i rollen som innholdsrådgiver.
Les mer…
Nettsidedesigner
Som nettsidedesigner bruker jeg WordPress blokkbaserte temaer for å designe og bygge nettsider – uten kode. Foruten å lage brukervennlige nettsider med nyttig innhold for aktuelle kunde- og brukergrupper, er jeg opptatt av at nettsidene er mobilvennlige og optimalisert for søkemotorer.
Les mer…