Innholdsprodusent

Som innholdsprodusent skriver og publiserer jeg mikrotekster og tekster til nettsider, artikler, blogginnlegg, produktomtaler, presentasjoner og nyhetsbrev. Og tilpasser og publiserer innhold i kanaler hvor brukergruppen «oppholder seg» som f.eks. Facebook, YouTube eller LinkedIn.

Dessuten optimaliserer jeg tekstene både for brukergrupper og søkemotorer (SEO).

Skriftspråket brukes for å formidle informasjon, tanker eller ideer til en eller flere mottakere. Skriftlig kommunikasjon har bred rekkevidde og er varig, rediger- og dokumenterbar. Den kan foregå i tradisjonelle medier som aviser, brev og bøker. Eller i digitale medier som e-post, nettside, blogg eller sosiale medier.

Innholdsprodusent

Tekstskriving

Som innholdsprodusent er mitt primære fokus å skrive tekster til digitale medier. Det innebærer blant annet å skrive mikrotekster og tekster til nettsider, artikler, blogginnlegg, produktomtaler, presentasjoner, nyhetsbrev og sosiale medier innlegg.

For å sikre relevans for ulike målgrupper fordyper jeg meg i varierte emner. Jeg behersker formell og uformell skrivestil, og oversetter kortere tekster til/fra engelsk.

Tekstskriving er en viktig oppgave for en innholdsprodusent

Søkemotoroptimalisering

Dersom brukergruppen skal finne mine tekster når de søker etter informasjon, må innholdet være synlige i søkemotorene. Når innholdet får en høyere plassering i søkeresultatet (SERP), øker både synlighet og trafikk til nettstedet.

Det innebærer at jeg jobber med elementer som tekstlengde, nøkkelfrase, SEO-tittel og metabeskrivelse. Brukervennlighet er en annen faktor som påvirker hvor høyt opp i søkeresultatet innholdet kommer, og her er lesbarhet et av parametrene. Derfor jobber jeg med lesbarhet både for brukerne av nettstedet og søkemotorene. Lengde på setninger og avsnitt, klart språk, aktiv vs passiv form, påfølgende setninger er noen av elementene.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Nøkkelord

Søkemotorene matcher relevant innhold med nøkkelord og uttrykk nettsidebrukere benytter når de søker. Jeg må sette meg inn i hva de jeg ønsker å nå lurer på. Og hvilke nøkkelord og søkefraser de bruker, slik at jeg kan skape innhold som svarer på spørsmålene deres.

Nøkkelord / keywords

Skriftlig kommunikasjon

Kristina Lausund SQ1200 innholdsskaper 2
innhold ikoner SQ innholdsskaper opac 60