Innholdsprodusent

En viktig oppgave for meg som innholdsskaper, er å skrive tekster for nett, nettavis, blogg og sosiale medier.

I rollen som innholdsprodusent skriver jeg blant annet artikler, blogginnlegg, produktomtaler, portrettintervjuer, nyhetsbrev, presentasjoner, mikrotekster og innlegg til sosiale medier. Å sikre relevans for ulike lesere, kunde- eller brukergrupper innebærer at jeg setter meg inn i varierte emner.

I tillegg optimaliserer jeg tekstene både for brukergrupper og søkemotorer (SEO). Og publiserer og distribuerer innholdet i aktuelle kanaler – der brukergruppen «oppholder seg».

Skriftspråket brukes for å formidle informasjon, tanker eller ideer til en eller flere mottakere. Skriftlig kommunikasjon har bred rekkevidde og er varig, rediger- og dokumenterbar. Den kan foregå i tradisjonelle medier som aviser, brev og bøker. Eller i digitale medier som e-post, nettside, blogg eller sosiale medier.

Innholdsprodusent

Tekstskriving

Som innholdsprodusent er mitt primære fokus å skrive tekster til digitale medier. Det innebærer blant annet å skrive mikrotekster og tekster til ulike nettsider, artikler, blogginnlegg, portrettintervjuer, produktomtaler, presentasjoner, nyhetsbrev og innlegg til sosiale medier.

For å sikre relevans for ulike lesere, kunde- eller brukergrupper fordyper jeg meg i varierte emner. Jeg behersker formell og uformell skrivestil, og oversetter kortere tekster til/fra engelsk.

Og som frilanser i digitalavisen BY Follo, får jeg være med å skape en publikasjon med visjon om å styrke den lokale tilhørigheten for Follo regionens innbyggere og næringsliv.

Tekstskriving er en viktig oppgave for en innholdsprodusent

Søkemotoroptimalisering

Dersom brukergruppen skal finne mine tekster når de søker etter informasjon, må innholdet være synlige i søkemotorene. Når innholdet får en høyere plassering i søkeresultatet (SERP), øker både synlighet og trafikk til nettstedet.

Det innebærer at jeg jobber med elementer som tekstlengde, nøkkelfrase, SEO-tittel og metabeskrivelse. Brukervennlighet er en annen faktor som påvirker hvor høyt opp i søkeresultatet innholdet kommer, og her er lesbarhet et av parametrene. Derfor jobber jeg med lesbarhet både for brukerne av nettstedet og søkemotorene. Lengde på setninger og avsnitt, klart språk, aktiv vs passiv form, påfølgende setninger er noen av elementene.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Nøkkelord

Søkemotorene matcher relevant innhold med nøkkelord og uttrykk nettsidebrukere benytter når de søker. Jeg må sette meg inn i hva de jeg ønsker å nå lurer på. Og hvilke nøkkelord og søkefraser de bruker, slik at jeg kan skape innhold som svarer på spørsmålene deres.

Nøkkelord / keywords

Skriftlig kommunikasjon