Innholdsrådgiver

Som innholdsrådgiver er jeg opptatt av å skape engasjerende og nyttig innhold for definerte brukergrupper. Jeg bistår med innspill og lager innholdsstrategi, for å sikre at innholdet har en funksjon og støtter opp om virksomhetens målsetning.

Etter å ha skrevet tekster og laget audiovisuelt innhold i mer enn 20 år, har jeg utviklet et godt øye for å finne og formidle de gode historiene. Dette kombinert med 19 års arbeidserfaring fra kommunikasjon, tar jeg med meg inn i rollen som innholdsrådgiver.

Mens innholdsmarkedsføring handler om praktisk utførelse, handler innholdsstrategi om å lage en overordnet plan for hvordan kommunisere med en definert kunde- eller brukergruppe. En plan som også støtter opp om virksomhetens mål.

Strategien definerer hva slags innhold som skal skapes, hvordan det skal presenteres, og hvorfor det er relevant. Samt hvor og når innholdet skal publiseres for å oppnå synlighet og engasjement.

Målet er å tiltrekke, engasjere og påvirke en definert brukergruppe slik at de inspireres til å utføre ønskede handlinger som å gjøre et kjøp, dele innhold eller abonnere på et nyhetsbrev. 

Innholdsstrategi

Kommunikasjon

Når vi ønsker å dele informasjon, tanker eller idéer med andre, må vi formidle det på en måte som er forståelig for de vi ønsker å nå. Noen formidler budskapet sitt via et dikt, et maleri eller en skulptur, mens andre foretrekker å uttrykke seg via dans eller musikk.

Før trykkekunsten gjorde aviser og bøker til egnede medier for å nå mange, var det tradisjon for muntlig overlevering av kunnskap og fortellinger. Dagens teknologi gjør det mulig å kombinere skriftlig og muntlig kommunikasjon.

Som innholdsrådgiver bruker jeg ulike kombinasjoner av tekst og audioviselt innhold som bilder, animasjoner eller video. Ved å skreddersy forskjellige innholdstyper, kan jeg nå frem til mange ulike nettsidebrukere – over hele verden.

Kommunikasjon er en viktig del av min rolle som innholdsrådgiver

Digital historiefortelling

Det er mye informasjon som ønsker å fange vår oppmerksomhet, både i tradisjonelle og digitale medier. Hvordan skal vi klare å skille oss ut fra mengden, og nå frem til vår målgruppe? En metode kan være ved å fortelle en historie som er relevant og interessant for målgruppen.

Historier har evnen til å overraske og inspirere oss. Og om den “treffer”, husker vi den lettere. En historie kan få oss til å reflektere over eller føle noe, og er en annen måte å formidle et budskap enn ved å referere fakta og tall.

Digital historiefortelling kan være en effektiv måte å levendegjøre en merkevare, og skape engasjement og interaktivitet med en målgruppe.

Digital historiefortelling

Innholdsplanlegging

Fremfor å lage innhold vilkårlig, er det viktig å ha en plan for hva som skal skapes og hvorfor. Med en innholdsstrategi sikrer du at innholdet som skapes har en funksjon, og at det støtter opp om virksomhetens målsetning.

For å kunne velge riktig kommunikasjonsform og «tone-of-voice», er det viktig å vite hvem du ønsker å nå. Å gjennomføre en markedsundersøkelse og lage personas for drømmekunden, er noen av oppgavene.

Det er også viktig å vite hvorfor du skal lage innholdet. Skal det øke bevisstheten rundt en merkevare ovenfor nye brukergrupper? Eller skal innholdet skape interesse for et produkt eller en tjeneste? Kanskje det skal overbevise brukergruppen om at nettopp denne løsningen er den rette for dem? Eller skal innholdet “holde på” kundene og bygge merkevarelojalitet? En nettsidebruker kan være i ulike faser av den digitale kundereisen, og ulike innholdstyper fungerer i de forskjellige fasene.

For å nå frem til aktuell kunde- eller brukergruppe, er det hensiktsmessig å lage en publiseringsplan: Hvilket innhold skal publiseres, hvor og når? Det er lite effektivt å publisere innhold i et medie som ikke benyttes av brukergruppen du ønsker å nå. Det betyr at du må undersøke hvor drømmekunden din “oppholder seg” på nett. Og når de pleier å bruke mediet. Og justere publiseringsplanen i henhold til svarene du finner.

Det er også viktig å planlegge hvilken type innhold som skal skapes til nettstedet, bloggen eller sosialt medie. Skal det være et blogginnlegg, en landingsside eller en videopresentasjon? Det må også bestemmes hvordan innholdet skal lages. Gjør du det selv eller har du budsjett til å sette det ut?

KL ikoner 2024 publiseringsplan

Innholdsrådgiving

Ingen innlegg ble funnet.