Innholdsprodusent – tekstskriving og SEO

En viktig oppgave for meg som innholdsskaper, er å skrive tekster for nett, nettavis, blogg og sosiale medier.

I rollen som innholdsprodusent skriver jeg blant annet artikler, blogginnlegg, produktomtaler, portrettintervjuer, nyhetsbrev, presentasjoner, mikrotekster og innlegg til sosiale medier. Å sikre relevans for ulike lesere, kunde- eller brukergrupper innebærer at jeg fordyper meg inn i varierte emner.

I tillegg optimaliserer jeg tekstene både for brukergrupper og søkemotorer (SEO). Og publiserer og distribuerer innholdet i aktuelle kanaler – der brukergruppen «oppholder seg».

Skriftspråket brukes for å formidle informasjon, tanker eller ideer til en eller flere mottakere. Skriftlig kommunikasjon har bred rekkevidde og er varig, rediger- og dokumenterbar. Den kan foregå i tradisjonelle medier som aviser, brev og bøker. Eller i digitale medier som e-post, nettside, blogg eller sosiale medier.

Innholdsprodusent

Tekstskriving

Som innholdsprodusent er mitt primære fokus å skrive tekster til digitale medier. Det innebærer blant annet å skrive mikrotekster og tekster til ulike nettsider, artikler, blogginnlegg, portrettintervjuer, produktomtaler, presentasjoner, nyhetsbrev og innlegg til sosiale medier.

For å sikre relevans for ulike lesere, kunde- eller brukergrupper fordyper jeg meg i varierte emner. Jeg behersker formell og uformell skrivestil, og oversetter kortere tekster til/fra engelsk.

Og som frilansjournalist i digitalavisen BY Follo, får jeg være med å skape en publikasjon med visjon om å styrke den lokale tilhørigheten for Follo regionens innbyggere og næringsliv.

Tekstskriving er en viktig oppgave for en innholdsprodusent

Søkemotoroptimalisering (SEO)

For å være sikker på at brukergrupper finner tekstene mine når de søker informasjon på nettet, må innholdet være indeksert og synlig i søkemotorene. Og hvis innholdet får en høyere plassering i søkeresultatet (SERP), vil det bli synlig for flere potensielle nettsidebrukere. Og dermed øke trafikken til nettstedet.

Som innholdsprodusent skreddersyr jeg teksten til målgruppen. Og optimaliser den for søkemotorer (SEO). Dette innebærer blant annet å bruke nøkkelord eller søkefraser i teksten, uten å redusere lesbarhet eller brukervennlighet. Andre elementer som påvirker innholdets rangering er: Tekstlengde, SEO-tittel, meta-beskrivelse, lengde på setninger og avsnitt, klart språk, aktiv vs passiv form osv.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Nøkkelord

Søkemotorene matcher relevant innhold med ord og uttrykk folk faktisk skriver når de søker etter informasjon på nettet. En annen oppgave for en innholdsprodusent er å analysere hvilke søkeord og fraser som brukes innenfor det aktuelle emnet. Og sørge for å inkludere disse nøkkelordene i innholdet som svarer på brukerspørsmålet.

Nøkkelord / keywords

Tekstskriving og SEO